Derde week: ups and downs - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Eric - WaarBenJij.nu Derde week: ups and downs - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Eric - WaarBenJij.nu

Derde week: ups and downs

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

09 Juni 2019 | Noorwegen, Tromsø

De derde week met ups and downs.
Na een oversteek met de veerboot vanuit Bodo zijn we zondags aangekomen in Moskenes op de Lofoten.
Om maar met een up te beginnen: de Lofoten zijn schitterend, de bergen rijzen op uit de zee, kleine vissersdorpjes, drogende stokvis, witte stranden en een blauwe zee.
De eerste dag op de Lofoten hadden we topweer, mooi blauwe luchten en prachtige foto's maken en toen..... toen deed de camper niets meer, geen enkel teken van leven, ergens op een klein uitwijkplaatsje op een smal weggetje ergens aan een fjord. Uiteindelijk de ANWB alarmcentrale gebeld en na een uur kwam een Noorse berger, maar die kon het euvel ook niet verhelpen. Dus de camper op een grote bergingstruck terug naar Leknes.
Daar had de garage pas de volgende dag tijd en hebben we dus een nacht en een dag tussen de auto’s bij de garage gekampeerd. Uiteindelijk wist men de storing te vinden en na het ook nog vervangen van de accu konden we na een dag vertraging weer door. Het was wel een regendag, dus daar hebben we niets aan gemist.
Daarna de reis weer voorgezet en gelukkig kon Samantha de etappes op de Lofoten allemaal droog afleggen. Met onderweg schitterende plekjes, weggetjes en campings.
Vrijdag zijn we met sea Safari Andenes op walvis safari geweest. Met een RHIB (rubberboot met harde kiel en 2x 350 PK buitenboordmotoren) de oceaan op. Tot een kilometer of 15 buitengaans. Het was vrij ruw weer en het bootje ging aardig tekeer. Een oudere Duitse dame heeft 3 uur lang voor pampus gelegen.
De kapitein zocht met de hydrofoon een onderzeese canyon af van 1000m diep, maar er was geen potvis te bekennen. Even later werd het duidelijk waarom: we kwamen in een school Grienden terecht, ook walvissen, maar iets kleiner en de pestkoppen van de oceaan, waar grienden zijn, gaan de potvissen weg.
Het was een prachtig gezicht en gelukkig kon de kapitein beter overweg met zijn camera dan wij. Van onze foto's is niet veel terecht gekomen, maar met dank aan Sea Safari Andenes hebben we toch de mooie foto's van deze grienden.
Vrijdagnacht was het eindelijk helder en hebben we de middernachtzon om 00:15h gezien boven de oceaan. We stonden dan ook op en prachtig plekje op de camping met zicht op het strand en de oceaan.
Zaterdag was weer een down, weer overgestoken van de Lofoten naar Senja, maar de hele dag regen. Samantha dus 77 km gefietst in de regen, mist en over een hoge pas met links en rechts sneeuw.
Vandaag de laatste ruk naar Tromsø gedaan, 60 km, en vanmiddag Tromsø onveilig gemaakt. Mooie plaatjes van de stad aan het fjord, met de IJszee kathedraal, besneeuwde toppen, het poolmuseum bezocht en lekker pizza gegeten.
Samantha heeft er nu 1600km opzitten, nog 6 dagen te gaan en we zitten nu ook weer op schema.

• 09 Juni 2019 - 19:38

Olga:

Wat een prachtige foto’s, mooi verhaal en jullie beleven weer genoeg. Hopelijk blijft de camper het vanaf nu helemaal goed doen. Geniet van jullie mooie reis. En Sam, succes de laatste zes dagen.

• 11 Juni 2019 - 07:38

Piet V/d Ploeg:

bedankt voor dit mooie verslag en foto,s

Gisteren 2e pinksterdag was hier in Friesland de jaarlijkse fiets elf steden tocht ongeveer 220 kilometer, ik dacht dat dit ook wel iets voor Samantha zou zijn, dit is een prachtig gebeuren zo door de Friese steden

dit is elk jaar op de 2e pinksterdag.

veel plezier toegewenst in het vervolg van jullie rondreis.

Groet Piet en Henny

• 16 Juni 2019 - 16:54