De tweede barre week - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Eric - WaarBenJij.nu De tweede barre week - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Eric - WaarBenJij.nu

De tweede barre week

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

01 Juni 2019 | Noorwegen, Bodø

De tweede barre week zit erop.
We staan op de Saltstraumen camping bij Bodo, morgen steken we met de veerboot (3,5 uur varen) over naar de Lofoten.
De afgelopen week een lange week met 7 fietsdagen, maar Sam zit nu met het fietsen over de helft qua tijd en kilometers: 1200 km en 12.700 hoogtemeters gefietst!
Het weer was pet afgelopen week, 3 echte regendagen gehad, waarbij Sam halverwege moest stoppen voor droge kleren en om op te warmen. De boordcomputer van de camper waarschuwde steeds voor gladde wegen. Op de hoge Helgeland brug ( zie op de foto rechts een klein geel fietsertje) stond een harde wind, regende het en was het zegge en schrijve 1 graad boven nul. Gisteren zijn we de poolcirkel gepasseerd en afgelopen nacht spookte het behoorlijk, zware slagregens en de camper stond te schudden in de wind. Vandaag weer regen en de gemiddelde temperatuur was 3 graden, dus echt wat anders dan in Nederland op het ogenblik.
Gelukkig hebben we afgelopen week ook een mooi dag gehad, op die dag zijn er na het fietsen naar de Torghatten geweest, een berg met een groot gat er dwars doorheen, het lijkt in de verte maar een klein gat maar we zijn er naar toe geklommen en als je erin staat is het net een kathedraal. Met machtig uitzicht.
Ook hebben we weer op prachtige plekken op de campings gestaan met zicht over het fjord.
Vandaag staan we bij de Saltstraumen, de grootste maalstroom ter wereld, hier gaat elke 6 uur 400 miljoen kubieke meter water door het gat, met als gevolgen enorme draaikolken.
De hoge brug was nog even een kuitenbijter voor Sam, die al kletsnat en koud was na 83 km in de regen!
Volgende week dus de Lofoten en op naar Tromsø.

• 02 Juni 2019 - 09:18

Erna En Henk:

Wat een wereld en wat een prestatie! Hou vol en geniet zo veel mogelijk. Genoeg winterkleding mee hopen we?

• 05 Juni 2019 - 06:05

Piet En Henny:

Wat een bikkel is die dochter van jullie, ondanks het slechte weer is het wel een mooi land, houd moed.
    we benieuwd naar het volgende verslag.

met vr groet P&H Augustinusga

• 08 Juni 2019 - 12:01

Will:

Temperatuur is wel even anders dan Thailand :(. We wensen jullie nog een mooie tocht met beter weer. Hartelijke groeten, ook van Gerard, Will

Tags: North cape