Vierkante ogen en watervallen - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Eric - WaarBenJij.nu Vierkante ogen en watervallen - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Eric - WaarBenJij.nu

Vierkante ogen en watervallen

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

05 Februari 2019 | Thailand, Kanchanaburi

Ik ben al weer 4 weken onderweg, dus weer tijd voor een korte update.
Terwijl bij jullie de winter kwakkelt loopt hier de temperatuur langzaam op, vandaag 37 graden, erg warm.

Nu Rod in Australië zit, zit ik aan het bureau gebonden.
Al 20 dagen aan het werken aan de database van TBRC. Daarin trouwens ongeveer 105.000 namen met meer en minder gegevens. Jaren van werk en nog jaren te gaan, alles om familieleden het juiste verhaal van hun familie als krijgsgevangene te kunnen vertellen.
Aan mij om de gegevens over de Nederlanders aan te vullen. De vertaalslag te maken van vreemde (oude) militaire afkortingen en het gebruik van allerlei typische Nederlandse namen.
Mijn AUS collega’s kunnen er soms geen chocola van maken en ook ik kom er af en toe niet uit. Op het ogenblik bezig met de letter C, alleen al meer dan 700 man, dus vierkante ogen.

Voor de OGS (oorlogsgraven stichting) en de SHBSS kijk ik ook af en toe naar de voortgang van de renovatie van de gedenkplaten. De eerste 380 zijn klaar en ik moet zeggen het resultaat is mooi, zie foto.

Afgelopen week ook weer diverse Nederlanders gesproken, waaronder een beheerders echtpaar van het bevrijdingsmuseum uit Zeeland. Ik kwam hen al bekend voor, ik ben daar dan ook afgelopen jaar twee keer geweest, met de staf van het OTC Genie en de sectie operaties van Staf CLAS. ‘s avonds gezellig samen gegeten bij mijn vaste adresje (Mangosteen), erg gezellig om weer eens aanspraak te hebben tijdens het eten.

Gisteren een dagje vrij gehad en naar de watervallen geweest. Eerst naar Huay Maekamin Waterfall: een tip van een Thai en een echte aanrader. Ook 7 prachtige waterval combinaties, schitterende natuur en nog niet ontdekt door de toeristen. Ik was de enige falang (buitenlander). Resultaat is wel dat alles in het Thais is en ik daar niets van kan maken, zelfs eten bestellen wordt dan lastig.
En Thais leren gaat ook echt niet lukken met z’n 33 klinkers in hun alfabet. Maar gelukkig weet mr. Wut (mijn chauffeur en privé gids) overaal raad op en weet de plekjes te vinden.
Lekker gezwommen en we waren vroeg dus ook maar naar de beroemde Erawan watervallen getogen. Een echte tourist trap, daar gaat dus elke toerist naar toe, busladingen vol, incl. Russen.
Super druk, een afknapper na de rust en de natuur van Khamin.

Voor de militairen onder jullie; ik heb ook nog even een “battlefield” tourtje gedaan naar het battlefield van de 9 Armies.
Een beroemde veldslag in 1786 waarin de Thai het moesten opnemen tegen een overmacht van 9 legers uit Burma. Op het battlefield hebben king Rama de eerste en zijn broer de slag gewonnen, waar ze nog steeds trots op zijn.
Butmezen zijn niet echt de vrienden van de Thai, ze hebben ook de oude hoofdstad Ayuthaya platgebrand, nu ook een toeristische trekpleister. Daar kom ik later nog wel eens op terug.

Helaas weer problemen met het uploaden van foto’s, ik probeer het morgen nog een keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Kanchanaburi

Eric

Gek op reizen, al heel wat van de wereld gezien, maar er is nog steeds een hoop te ontdekken.

Actief sinds 08 Jan. 2019
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 4959

Voorgaande reizen:

18 Mei 2019 - 24 Juni 2019

Road to the North cape

09 Januari 2019 - 04 April 2019

Thailand, revisited

Landen bezocht: